Monday 10 September 2012

Best ke Pakai Kain Cotton???

Assalamualaikum WBH

Ada orang tanya saya best ke pakai kain cotton ni? Tak keras ke kain dia? Tak panas ke? Tak luntur ke warna dia?  Saya pun tak brape pandai nak jawab.... tp ikut pengalamanla kain cotton kalau 100% cottonnya tak panas, tak kejung, tak keras dan tak luntur kaler, agak teba dan tak jarang. sbb tu kalau kita tengok harga pun mahal sikit dari cotton biasa.

Cuba tengok zaman mak2 kita dulu seme orang pakai kain cotton, Smalam saya ada terdengar mak mertua saya crite ngan kawan dia sempat tak zaman kain cotton 60 sen semeter. ini menunjukkan zaman dulu memang kain cotton ni dah terkenal. walaupun harganya agak mahal tapi sebab keselesaan  apabila memakai, tu yang buat orang sanggup kluarkan duit lebih sikit nak beli kain cotton. Kalau dulu kain cotton ni orang buat baju kurung kedah.. tp skarang dah mcm2 fesyen. ada baju kurung pahang, kurung moden, kurung kedah, skirt kembang, blouse, kemeja, dress.. pendek kata ikut citarasa masing-masing.

Saya sendiri, suka pakai kain cotton, baju kurung pahang ke office. tak panas dan selesa sangat, lagipun materialnya  lasak. kalau nak basuh takyah gi dry cleaning, masuk je dalam mesin basuh, putar dan sidai. nak gosok pun tak susah. cepat je pagi2. tak amik masa lama pun nak bersiap.

Motif kain cotton pun dah byk skarang. ikut citarasa memasing.. ada bunga, abstrak, geometri, polkadot besar, kecik mcm2 size, stripe, kekotak.. pendek kata mcm2 la ada... boleh refer di
www.lasuficotton.com atau fb lasufi cotton.  

No comments: